Jag är tillbaka!

Hej bloggen (och eventuella läsare)!

Nu har det verkligen gått lång tid sedan jag skrev. Det har varit en minst sagt omtumlande tid. Jag har befunnit mig i utmattningens fula, sega, klibbiga träsk 😦 Det har varit upp och ner om vartannat. Jag fick avslag på min sjukpenning av Försäkringskassan i december men tack och lov fick jag hjälp från HR på min arbetsplats att söka ersättning från AFA. Tydligen finns det en ersättning som man kan få när man arbetar i region eller kommun om avslaget innehåller vissa paragrafer. Ersättningen heter särskild AGS-KL och är 77 % av lönen.

Kruxet med den ersättningen är att den inte skyddar min SGI (sjukpenninggrundande inkomst) så för att säkra den måste jag, under tiden jag är sjukskriven, vara anmäld som arbetssökande, på heltid i hela landet, på Arbetsförmedlingen!!! Har ni hört något så dumt? Ja, ja, man ska vara frisk för att vara sjuk 😉

Jag har varit sjukskriven 50 % sedan i höstas fram till i april då jag började arbeta 75 %. Det ska jag göra fram till min semester i juli. Därefter är tanken att jag ska gå tillbaka och arbeta fullt. Det känns skönt men lite skrämmande då jag är rädd att hamna i denna stressrelaterade sjukdom igen.

Sista året har varit en karusell av läkarbesök, kiropraktorbesök, besök hos Arbetsförmedlingen, sjukgymnast, samtalskontakt hos företagshälsovården med mera. Nu har jag börjat komma tillbaka igen och få mer energi. Fram tills för några veckor sedan tror jag att jag sov bort hela min fritid. Somnade när jag kom från jobbet efter lunch, somnade i soffan efter maten, sov hela natten. Helgerna sov jag mycket. Det känns som jag sovit bort de sista året, inte klokt 😦

Men som sagt nu är jag snart på banan igen 🙂 Vi håller på att renovera badrummet, jag har fixat nya pallkragar i trädgården och planterat. Vi har lagt plattor utanför entrén(eller rättare sagt sambon och barnen har gjort det). Detta är något som gör mig otroligt glad 🙂

Jag har under många år varit medialt intresserad. För ett par veckor sedan påbörjade jag en utbildning i Reiki healing. Det är så spännande. Denna healing kan man sända fysiskt och på distans 🙂 Nu håller jag tummarna för att jag ska klara denna och få mitt diplom.

I början av året tänkte jag att jag måste göra något åt min ohälsa och bli piggare. Hittade en kurs om hur man kan läka kroppen med hjälp av kost inom den traditionella kinesiska medicinen. Det är så spännande när man börjar se över obalanser och brister och vad man kan äta för att stärka dessa brister/obalanser. Kineserna lever ju länge och är friska av sig så det är värt att testa!

Nu ska jag försöka skriva lite mer regelbundet igen och då hoppas jag att det blir mycket positiva saker att skriva om. Detta inlägg blev mest en uppdatering av vad som hänt sedan sist.

Nu ser fram emot dotterns studenten även om den blir annorlunda nu på grund av corona/covid-19. Ett stort smolk i glädjebägaren där är ju att inte min kära mamma kan vara med då hon av åldern (även om hon är ung i sinnet ❤ ) befinner sig i riskgruppen och inte ska vara ute och träffa människor och därigenom smittas av denna avskyvärda sjukdom.

Over and out!

Kajsa ❤

Publicerad av kajsasvarlddirektfranhjartat

Jag är en trebarnsmamma som älskar att skriva. Det är ett bra sätt att bearbeta känslor och händelser eller bara för att skriva av sig. Jag har två söner och en dotter. Min familj betyder allt för mig. Jag älskar att läsa, träna och umgås med familj och vänner. Vi har också två hundar som är familjens bebisar :)

2 reaktioner till “Jag är tillbaka!

Lämna en kommentar